İstanbul Modern Sinema: Turuncu Günler

İstanbul Modern Sinema, 4 - 21 Ekim tarihleri arasında Hollanda’nın prestijli film merkezi EYE Film Enstitüsü ve Hollanda Başkonsolosluğu'nun işbirliğiyle Hollanda sinemasından bir seçki sunuyor. Hollanda ve Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 400. yılı kutlamaları kapsamında gerçekleşen program beş farklı bölümden oluşuyor: Uzun Metrajlar, Kısalar, Frank Scheffer Retrospektifi, Cinedans Filmleri ve Salon filmleri.



Turuncu Günler’in bölümleri arasında, son zamanlarda büyük beğeni toplayan ve ödül alan sekiz uzun metraj film; EYE Film Enstitüsü’nün son dönemden seçtiği, animasyon ve belgesel türünde 20 kısa film; dans filmlerini ekrana taşıyan, kreatif direktörü Janine Dijkmeijer’in gösterimleri sunmak için katılacağı, Cinedans Festivali ile ortak bir program ve İstanbul Tasarım Bienali kapsamında yer alan, sanat, tasarım ve moda arasında ilham verici diyaloglar ve deneyimler yaratan bir merkez olan SALON/Amsterdam’ın 20 filmlik seçkisi yer alıyor.




Programda gösterilecek bir diğer bölüm ise Edgard Varesé, Frank Zappa, John Cage gibi müzik tarihinin efsane isimleri üzerine belgeseller çeken Frank Scheffer’ın sekiz filmlik retrospektifi. Günümüz müziğinin üç önemli ismi Brian Eno, Steve Reich ve Philip Glass’ı New York şehrinde konu edinen Okyanusta; alternatif rock müzik tarihinin efsane ismi Frank Zappa’nın hayatı ve eserleriyle ilgili Frank Zappa, Faz II, Büyük Nota; dünyanın en önemli çağdaş bestecilerden biri sayılan Elliot Carter’ı konu edinen Elliot Carter: Zaman Labirenti; Nader Mashayeki’nin klasik batı ve çağdaş müziği cesurca İran’a taşıma denemesini anlatan Gozaran: Geçen Zaman filmlerinin yer aldığı retrospektifte gösterilecek diğer belgeseller ise Helikopter Yaylı Dörtlüsü; Havaalanları için Müzik; Ses Hareketleri ve Ses Görselleri.



Uzun metrajların gösterileceği bölümde, Erik De Bruyn’un yönettiği, bir balıkçı kasabasında, günlük yaşamlarının hapsediciliğinden ve tekdüzeliğinden kaçmak için hayal dünyasında yaşayan üç arkadaşın hüzünlü öyküsünü anlatan Vahşi Midyeler; yönetmen Urszula Antoniak’den, başrolünde Stephen Rea’nın olduğu, her şeyden vazgeçen, yollarda sırt çantasıyla dolaşan genç bir kadın ile orta yaşlı ve yalnız bir adamın yaptığı anlaşma üzerine gelişen olayları anlatan, Gümüş Leopar ödüllü Bana Özel; 2011 Oscar Ödülleri’nde Hollanda’nın yabancı film adayı, kaybolan kızını arayan bir babanın öyküsünü ele alan Rudolf van den Bergden Tirza; Sander Burger’ın yönettiği, yavaş akan, etkili bir aile dramı Hunting ve Oğulları; Nicole van Kilsdonk’un yönettiği, boşanmış bir anne olan Claire’in karmaşık hayatını konu alan Batıya Doğru; yönetmen Paula van der Oest’in Güney Afrikalı yetenekli şair Ingrid Jonker’ın hayatıyla ilgili derin, etkileyici filmi Siyah Kelebekler; Victor Ponten ve Jim Taihuttu’nun yönettiği, üç arkadaşın Hollanda’dan Fas’a arabayla yaptığı yolculuğu anlatan Rabat; yönetmen Boudewijn Koole’den, eski düzenini yitirmiş, ailesinin yeni sistemine alışmaya ve gerçekler ile arzuları arasındaki dengeyi bulmaya çalışan bir çocuğun dokunaklı hikayesini işleyen Kovboy adlı filmler bulunuyor.

Turuncu Günler’de yer alan EYE Film Enstitüsü’nün seçtiği kısalar seçkisinde ise Hollanda’da son dönemde öne çıkan, ülke insanlarının içsel yolculukları, dönüşümleri ve mücadelelerini işleyen filmler yer alıyor.

Mehmet Şafak Türkel’in yönettiği, “Bolşoy'da sahneye çıkmış ilk Türk balerini" olarak tarihe geçen sanatçı Meriç Sümen’in hayatını konu alan Tutku: Meriç Sümen; Hüseyin Karabey’in yönettiği, 2009 yılında hayatını kaybeden ünlü dansçı ve koreograf Pina Bausch’un İstanbul’dan esinlenen Nefes adlı gösterisini belgeleyen Pina ile Bir Nefes filmlerinin de yer aldığı, Cinedans Festivali ile ortak düzenlenen bölümde Clara Van Gool’un Coup de Grace Clara van Gool, Point Taken: Hyperscape , Spiegelingen, Diamond Dancers; Ann van den Broek ve Mike Figgis’in Co(te)lette ve Marc de Cloe’nun Yalancı Vals adlı filmleri bulunuyor.