ÖZGE
ENGİNÖZ “HASAR KATSAYISI / DAMAGE MULTIPLE”
29 Mart
2018 – 05 Mayıs 2018
KRANK
Art Gallery, Özge Enginöz’ün “Hasar
Katsayısı / Damage Multiple” adlı solo projesine ev sahipliği yapıyor.
Sergi, günümüzün temel problemlerinden “hasar” kavramına, sanatçının çeşitli
ilişki biçimlerini irdeleyen interdisipliner çalışmalarıyla odaklanıyor.
“Hasar, günümüz insanının temel problemlerinden biri bir
bakıma. Yeryüzüne ilk adımı atar atmaz başlıyor. Evde, sokakta, iş yerinde
bireyi sarmalayan şiddet, hızlı bir duyarsızlaşma süreci ile bireyin ve
toplumun ‘’hasar katsayısını’’ arttırıyor. Çoğu zaman kendimizde başlayan bu
‘’yolculuk’’ kendimizden ötekine giderken hasar verici özelliğini de yanında
götürmeyi ihmal etmiyor!”
En genel tanımıyla doğanın veya doğal olmayan olayların yol açtığı bir durum
olan hasar, belirli ilişki biçimlerinde de karşımıza çıkan bir kavram.
Özellikle insan ilişkileri ve kaynaklara olana bağımlılığımızda yüksek etkili sonuçlara
yol açan bir özelliğe sahip. Kavram, Özge Enginöz’ün çalışmalarına
interdisipliner üretim anlayışıyla ve çoklu doğasıyla yansıyor.
Projenin çekirdeğini Enginöz’ün sanatçı Bernhard Cella tarafından
düzenlenen “Matbu Bir Mekan Olarak Kitap” atölyesinde ürettiği eser
oluşturuyor. “Aşk, Hasar, Kusur’’ adlı (aynı zamanda nesne-kitap) olan eser,
rastgele seçilmiş İbn-i Sina’nın “Aşkın Mahiyeti Hakkında Risale”sinde geçen “Zarif ve yiğit
kimselerin güzel yüzlere karşı duydukları aşkın anlatılması” alıntısıyla ve
sahaflardan toplanmış buluntu fotoğraflarla şekilleniyor. İç bölümde yer alan
hasar grafiği ise güçlü ve basit bir unsur olan ateşle bağlantılı. Kitaba eşlik
eden videoyla kitabın ateşlenme anına tanıklık ediliyor.
Yapmanın Ölçülebilir Evrenini Terk Etmek
Sergide büyük boyutlu tuval yorumları veya gerçek malzeme kullanımıyla Doğanın
minör sembolleri olarak karşımıza çıkan ağaç imgeleri, modern dünyanın kaynaklarla
zarar görme katsayısı yüksek ilişkilerine göndermeler taşıyor. Simbiyotik (ortak
yaşam) döngülerde okunabilecek bu karşılıklı yapılar ise Enginöz’ün özellikle
kav mantarları ile yaptığı işinde somutlaşıyor. Üstünde yaşadığı ağaca çürüme
yoluyla zarar verse de onların ölümünden sonra bile yaşamaya devam eden kav
mantarları uygarlık tarihinde, içinde kor taşınabilen ve tıpta kanama durdurucu
olarak kullanılan önemli bir bitki. Sanatçı mantarların içinde kor
taşınabilmesi özelliğine odaklanarak yaptığı yerleştirmesinde, doğal malzemeyi
doğal olmayan beton bloklarla sunarak yaşam biçimlerimizin çevremizde yol
açtığı tahribatı görselleştiriyor.
Öte yandan aşkın kendisi de yaşam için gerekli fakat “öteki” ne duyulan
şiddetiyle yakıcı olarak yani çifte doğasıyla var olabilen bir ilişki biçimi.
Böylece karşılıklı etkileşimi aşk içinde de gözlemlenebilen “hasar” bir tür
ortak yaşantı referansını kazanıyorken, sonuçta yıkıcı olduğu kadar yapıcı bir
işlev de üstlenebiliyor.
“Hasar Katsayısı / Damage Multiple” 05 Mayıs’a kadar Krank Art Gallery’de görülebilir.
İyi haftalar!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder