Dirimart, sanatçı mirasını temsil ettiği altıncı sanatçısı olarak yakın zamanda
duyurduğu Jak İhmalyan’ın galerideki ilk sergisini paylaşmaktan mutluluk duyar.
Galerinin Pera’daki mekânında sanatçının yüze yakın tablo ve desenini bir araya
getirecek sergi, ressamın pratiğine kapsamlı bir bakış sunmayı ve eserlerini
geniş bir izleyici topluluğuyla buluşturmayı amaçlıyor.
1922 İstanbul doğumlu Jak İhmalyan sanat eğitimine, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki ilk hocalık zamanına denk gelen dönemde
başlar. Sanatçı, genç yaşta, Türkiye’nin modern sanat tarihinde sokağa ve
insanlarına içerden bakmayı hedefleyen ilk sergi olarak adlandırılan 1941 tarihli
Liman Sergisi’ne katılır, ancak 1949’da komünist kimliği nedeniyle Beyrut’a
pasaportsuz olarak kaçmak zorunda kalır. Bu sürece kadar ömrünün sonuna
dek sürecek ve daha sonra memleketi Türkiye’yle bağının sürekliliğini sağlayacak
isimlerle dostluklar kurar. Abidin Dino, Aziz Nesin, Ara Güler, Nâzım Hikmet ve
Türkkaya Ataöv gibi bu isimler, onu ve sanatını yazıları, hatıraları, fotoğrafları
ve tanıklıklarıyla kayda geçirir. Beyrut’tan sonra Varşova, Pekin ve Moskova
gibi Doğu Bloku ülkelerinin başkentlerinde, yaşamını ideolojisi doğrultusunda
kurmaya ve geçirmeye çalışan İhmalyan, 1978 yılında, erken yaşta Moskova’da
aramızdan ayrılır.
İhmalyan, inanç dolu yaşamı boyunca resim yapmayı kesintisiz sürdürür.
Ressamlığının yanı sıra radyo programcılığı, grafikerlik ve eğitimcilik de yapan
sanatçı, içinde bulunduğu şartların el verdiği ölçüde ve onlara rağmen sanat
üretimini devam ettirir.
19 Nisan–18 Mayıs 2025 tarihleri arasında Dirimart Pera’da izleyicileri
karşılayacak Jak İhmalyan başlıklı sergi, İhmalyan ailesinin özenle koruduğu,
1968–1978 yılları arasındaki çok sayıda eserini ilk kez böylesi geniş bir kapsamda
bir araya getiriyor.
Sergideki eserler kronolojiden bağımsız, sekiz ayrı tematik
grup altında sınıflandırılırken, izleyicileri ilk olarak sanatçının yaşamındaki
önemli an ve olaylara işaret eden eserleri karşılıyor. Bu eserleri, sanatçının
yaşamının erken dönemlerinden itibaren sokağa, başka insanların yaşamına ve
hikâyelerine duyduğu merak ve heyecanını yansıtan bir dizi eseri takip ediyor.
Akabinde, Türkiye resim tarihinde birçok ressam tarafından da uzunca bir
süre işlenmiş olan “Anadolu resmi” teması altında bir araya gelen, İhmalyan’ın
gözünden Anadolu’ya bakan eserlere yer veriliyor. Sanatçının Batı ikonografisi
ile Anadolu etnografyasını bir araya getirdiği bu resimler, Türkiye topraklarında
kadim zamanlardan birçok halkın bir aradalığının resimsel ifadesini sunuyor.
Bu seçkiyi, ressamın akademik eğitimi paralelinde natürort, peyzaj ve nü gibi
kategorilerde ürettiği, stil olarak kendini ifade etme biçimlerini yansıtan eserleri
takip ediyor. Sonraki eserler, sanatçının petrol bazlı bir boya olan bitüm cilasını
kullanarak yaptığı, çoğunluğu siyah-beyaz resimlerindeki el jestlerinin izlerini
sürüyor. Akabinde ise Jak İhmalyan’ın hayatına tanıklık eden aile ve yakın
çevresinden birçok insanı da içeren bir dizi portresi sunuluyor. Üretimleri
arasında önemli bir yere sahip sirk temalı resimleri de İhmalyan’ın kaynakları
konusunda en merak uyandıran eserleri olarak sergide yerini alıyor. Son bölüm
ise, tüm bu temaların neredeyse soyutlaştığı, sanatçının renk alanlarından
figürlere uzandığı, onun imzası niteliğindeki kendine has üslubunda ürettiği
eserlerini bir araya getiriyor.
Türkiye sanat tarihi yazınında etnik ya da dini köken bazlı kategorileştirmeler
devamında dönem araştırmalarının kapsamında hak ettiği yeri alamayan, bunun
sonucu keşfedilmeyi bekleyen birçok sanatçıdan birisi Jak İhmalyan.
Geniş bir sergi seçkisi ve sergi sürecinde yayımlanacak sanatçı monografisiyle
Jak İhmalyan’ın pratiği ve yaşamı hakkında yeni sorulara ve meraklara alan
açmayı amaçlayan sergi, 18 Mayıs tarihine kadar Dirimart Pera’da ziyaret
edilebilir. İzleyiciler galerinin açık olduğu her gün saat 17.00’de gerçekleşecek
ücretsiz rehberli turlarla daha zengin bir sergi deneyimi yaşayabilirler.
Dirimart web sayfasında yer alan sergi metnidir. Fotoğraflar bana aittir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder